Onlive er en spilltjeneste som har vært under utvikling i et par år nå og som i følge utviklerne vil revolusjonere måten vi spiller spill på.
I korte trekk så er det snakk om en Live streamingtjeneste der vi ikke har behov for å ha noen kraftig maskinvare for å kunne spille , derimot har man behov for en relativ kraftig Internet tilkobling som er både rask og har lite forsinkelse.
Utviklerne satser på å friste med et enormt spillutvalg som kan kjøres uavhengig av platform siden det er utviklerne selv som stiller med maskinvareparken.
Det finnes selvsagt en del problemer :
*Netverks forsinkelser : Dette kan være et stort problem i spill der det er ekstremt viktig med raske reaksjoner i forhold til det som skjer på skjermen. Bare en liten forsinkelse på 0.05S en vei vil gjøre at skjermen viser handlingene dine 0.1 sekunder senere , i korte trekk jo større forsinkelse jo værre. Peak hour, overbelastning på nettverket og ikke minst dårlige forbindelser kan fort kjøre dette til en frustrerende opplevelse.
*Visse spill vil rett og slett ikke egne seg til denne tjenesten : Motion tracking spill som feks Wii Sport , Playstations oppkommende Move og Xbox 360 Kinect vil være en gruppe med spill som ikke vil være helt egnet til dette.
Det blir uansett veldig spennende å se hva forbrukeren vil foretrekke og om dette vil være en naturlig del og muligens del av fremtidens Cloud Computing / Gaming.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar