Det kom ikke akkurat som en overraskelse at Ubisofts nye Drm (Digital rights management) allerede nå lar seg merke hos kunder som valgte å kjøpe et av spillene med den nye DRM'en.
Det ironiske med denne saken er at hackere har allerede cracket DRM'en og fjernet denne fra piratversjonen som nå er tilgjengelig på nettet , selv om Ubisoft hevder noe annet.
Spillet Silent Hunter 5, som allerede har fått en Patch fra ubisoft, har også blitt oppdatert av hackerne med ny crack og man kan dermed spille gjennom hele spillet uten nevneverdige problemer , noe som lovlydige brukere nå ikke kan som serverene er slått ut av spill midlertidlig.
Dette er jo rett og slett latterlig, når kunder som faktisk kjøper spillet støter på et sikkerhetsystem som rett og slett kommer i veien for å kunne nyte og spille på vanlig måte, så er noe alvorlig galt.
At noen vil velge å peke på piratene er greit nok, men det er jo tross alt ikke hackerne som har utviklet et såpass brukerfiendtlig DRM system som det vi nå ser.
Nei, det finnes tross alt andre måter å implementere sørge for høye salgstall uten at man må benytte seg av brukerfiendtlig DRM :
*Batman Arkham Asylum : Benyttet seg av en lur form for DRM der spillet selv sjekket underveis om det var gjort noen forandringer på visse filer, skjedde dette så kunne man ikke komme forbi visse deler av spillet lengre frem. Dette kan være vanskelig for hackere å oppdage.
Hovedårsaken til at brukere ønsker å ta knekken på mye av kopisperrer er at de ofte er til mer hinder enn noe annet, at et spill plutselig stopper opp mens det sjekket at DVD'en i drevet er original kan være ekstremt ødeleggende for både ytelsen til spillet og selve spillopplevelsen.
Skal man innføre DRM på spill så bør disse være usynlige for den som kjøpte spillet og ikke føre til dårligere ytelse, uholdbare krav (som en dønn stabil internetlinje) og bør kunne fjernes enkelt når spillet avinstalleres.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar