Fansen gjør jo heller ikke situasjonen spesielt enklere, mange utviklere er rett og slett redd for at "hypen" skal dø ut og om man lanserer for seint så kan man risikere at en konkurrent har kommet i forveien med et lignende spill som spiser opp litt av salgsmulighetene til spillet.
Med siste generasjons konsoler har det også dukket opp langt flere utviklere som ser sitt til å tjene ekstra penger på nedlastbart innhold til spillet, noe som ikke nødvendigvis er feil, siden mange spillere ofte har lyst på flere opplevelser etter at man har spillt igjennom spillet.
Disse konsolene gir jo også muligheter for å justere på spillet i ettertid , kanskje ordne opp i et par bugs som har oppstått og som ikke ble oppdaget før lanseringen.
I noen tilfeller så jobber man ofte i flere måneder med mulitiplayer delen (balanse, nye kart etc).
Desverre så ser det ut som mange utviklere i det siste mener at det er helt greit å benytte seg av mulighetene til å oppdatere "patche" et spill etter utgivelsen av spillet og forstår ikke helt at ved å lansere et uferdig spill med mange problemer, at man rett og slett risikerer å ødelegge fullstendig suksessen til spillet.
Det finnes mange spill som Fansen hadde enorme forventinger til, men som nettop pga denne tidlige lanseringen muligens ødela fullstendig for selskapet. Bionic Commando og Terminator Salvation fra nå konkurrsrammede Grin er jo gode eksempler på spill som med litt mer tid, utvikling og finpussing hadde troligvis blitt solgt i bøtter og span.
Bionic Commando er basert på et annerkjent arkadespill fra 1987 (originale Bionic commando) som var godt kjent fordi det var både nyskapende og et veldig vanskelig platformspill. Årets versjon av BC ble dårlig mottatt for å ha vært et såpass "hyped" spill og greide faktisk ikke å få så veldig gode anmeldelser og endte opp med et snitt på 7 .
Hadde spillet fått den lille ekstra finpussen det trengte, så er jeg som sagt veldig sikker på at salgstallene og ikke minst anmeldelsene hadde vært langt bedre fordi potensialet er definitivt der.
Nei, det er ikke tvil om at en tidlig utgivelse av et spill er ofte som å signere en dødsdom , noe det ser ut som utrolig mange spillutviklere faktisk er villige til i den forhåpning av at det uferdige produktet som de lanserer faktisk slår ann.
Man skal i alle fall sitte igjen med følelsen av at de 499 eller 599 kronene man brukte på spillet ikke var bortkastet, spesielt når man kanskje må gå gjennom flere måneder med venting og patching før spillet ble helt som utviklerne hadde lovet om det noensinne blir det.
Da er det heller ikke rart at om man først får en dårlig opplevelse med et spillselskap at man blir langt mer avventende når neste "storlansering" kommer ut så man ikke går på den samme tabben to ganger.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar